4 K-Drama Bersejarah Yang Seronok yang Anda Akan Suka

Salah satu cabang atau genre kdrama adalah HISTORY atau bersejarah. sejak dari drama our blooming youth dulu tak banyak cerita drama korea yang boleh viral terutamanya dalam kategori ini. Our blooming youth tu mengisahkan tentang pasangan detektif yang bergaduh dalam percintaan mereka. Ia juga digarapkan dengan unsur bahaya dan misteri. Jadi apa 4 drama korea yang boleh menggantikan drama OBY ini?


4 K-Drama Bersejarah Yang Seronok yang Anda Akan Suka


1. “Scarlet Heart: Goryeo”

Korang masih ingat tak tahun 2016 dulu? Apabila peminat Lee Joon gi dan IU meledak selepas drama scarlet heart ini mula ditayangkan. Drama yang mengisahkan tentang seorang wanita di zaman moden bernama Ha Jin dibawa ke zaman dahulu ketika berlakunya gerhana matahari. Di

Dia terjaga semasa Dinasti Goryeo dalam tubuh seorang gadis bernama Hae Soo. 

Di sana, dia berkawan dengan banyak putera sipi rumah Raja Taejo. Putera kelapan yang penyayang Wang Wook (Kang Ha Neul) ialah Prince Charming yang dipersonifikasikan, tetapi ada sesuatu tentang putera keempat yang terkenal kejam, Wang So (Lee Joon Gi), yang menakutkan dan memukau Hae Soo.

 Tidak lama kemudian, dia mendapati dirinya terlibat dalam skandal istana dan politik kerana dia tanpa disedari menjadi bidak dalam perebutan takhta yang berterusan di mana abang yang dia pilih boleh menyelamatkan kerajaan atau membinasakannya.


2. "Secret Royal Inspector & Joy"

"Secret Royal Inspector & Joy" ialah sebuah drama koomedi yang penuh dengan lawak yang mengisahkan tentang Ra Yi Eon (Taecyeon) lebih suka tidak menjadi inspektor diraja. Oleh itu, ia adalah kebangkitan yang tidak sopan apabila dia menghabiskan hari-harinya mencipta ciptaan masakan yang hebat kepada tepukan dua orang hamba lelakinya, Yook Chil (Min Jin Woong) dan Goo Pal (Park Kang Sub), 

kepada diberikan pekerjaan yang paling mematikan sebagai seorang kerani. yang Hongmungwan (Pejabat Penasihat Khas) boleh miliki. Pemeriksa diraja bertanggungjawab membasmi rasuah (atau lebih tepatnya membolehkannya, bergantung pada cara angin bertiup), 

yang sering mengakibatkan kematian yang menyakitkan. Oleh itu, Ra Yi Eon memutuskan untuk mengelak keadilan sama sekali dan menganggap pekerjaan itu sebagai lawatan makanan merentasi Joseon. Sememangnya, ini tidak menjadi seperti yang dirancang.


3. "Ruler: Master of the Mask"


Drama yang anda kena tengok ini adalah Ruler: Master of the Mask. ia mengisahkan tentang Lee Sun (Yoo Seung Ho), Putera Mahkota Joseon, dilahirkan pada masa yang bergelora. Sebuah organisasi rahsia bernama Pyunsoohwe bertujuan untuk mengawal bekalan air Joseon dan mempunyai Raja, bapa Lee Sun, diikat dengan ketat. 

Untuk melindungi anaknya, raja memerintahkan Lee Sun memakai topeng sepanjang hayatnya dan memberitahu semua orang bahawa Lee Sun mempunyai penyakit yang mencacatkan rupa yang mengerikan. 

Tetapi apabila Lee Sun semakin dewasa, dia mula tertanya-tanya mengapa dia perlu memakai topeng dan bagaimana rupa dunia luar, jadi dia menyelinap keluar dari Istana untuk bertemu seseorang yang boleh memberitahunya perkara sebenar. Tetapi keadaan menjadi kacau, dan Lee Sun diselamatkan oleh Han Ga Eun (Kim So Hyun), yang akhirnya membayar harga yang teruk untuk berbuat demikian kerana Pyunsoohwe. 

Lee Sun menyembunyikan identitinya dan berhasrat untuk memusnahkan organisasi dari dalam. Tetapi Pyunsoohwe mempunyai pengintip di mana-mana, dan apabila Lee Sun bertemu dengan seorang penghantar air yang juga bernama Lee Sun (Kim Myung Soo), Pyunsoohwe melihat peluang untuk bertukar raja.


4. "The Crowned Clown"

Drama ini mengisahkan tentang di kerajaan Joseon yang huru-hara, raja kejam Lee Hun (Yeo Jin Goo) memerintah semua. Separuh gila dan bergantung kepada dadah, dia ganas seperti seorang raja, tetapi dibelenggu dengan keraguan dan rasa tidak yakinnya sendiri kerana cubaan membunuh berulang kali ke atasnya sejak dia masih kecil. 

Penasihat setia raja, Lee Kyu (Kim Sang Kyung), dengan sedih mengawasinya. Lee Kyu berang apabila dia terserempak dengan sekumpulan badut yang mengejek raja. Orang yang menggambarkan raja ialah seorang badut bernama Ha Sun (juga dimainkan oleh Yeo Jin Goo), yang kebetulan kelihatan sama seperti raja. 

Oleh itu, apabila raja jatuh sakit dan perlu sembuh dari istana diraja, Lee Kyu memutuskan untuk membawa Ha Sun sebagai penggantinya untuk mengelakkan syak wasangka dan supaya sebarang percubaan ke atas nyawa raja akan mendapat Ha Sun sebaliknya.


Post a Comment

Previous Post Next Post