Drama Queenmaker Lakonan Kim Hee Ae

Drama Queenmaker ini merupakan sebuah drama korea selatan yang mula ditayangkan sejak 14 April lalu di saluran netflix. Drama yang mengisahkan tentang seorang wanita yang hebat dalam kerjayanya di sebuah perusahaan terkenal di korea. Dibintangi oleh pelakon hebat seperti Kim Hee Ae dan Ryu soo young ini sudah pasti menaikkan semangat korang untuk menonton drama queenmaker ini.


Drama Queenmaker Lakonan Kim Hee Ae


Sinopsis Drama Queenmaker 

Hwang Do Hee ialah seorang wanita kerjaya mahir yang tidak pernah turun dari stiletto setinggi 12 sentimeter (kira-kira 4.7 inci) sejak 12 tahun yang lalu. Dia yang terbaik dalam bidang perundingan Identiti Presiden (PI) dan merupakan peneraju Pejabat Perancangan Strategik di Eunsung Group, perniagaan domestik ketiga terbaik. 

Dengan menganalisis penampilan, nada suara, tabiat, keutamaan, khabar angin dan kelemahan yang membawa maut keluarga pemilik Kumpulan Eunsung, dia dapat menyampaikannya dengan sempurna dengan cara yang mengurangkan risiko pemilik. 

Di sebalik semua kerja kerasnya dalam bidang ini, dia mengatasi kesukaran untuk berusaha untuk menjadikan Oh Seung Sook sebagai datuk bandar Seoul.


Oh Seung Sook ialah seorang peguam hak buruh yang digelar "badak gila". Selama 20 tahun yang lalu, Oh Seung Sook telah membajak seperti "tanduk badak" untuk orang biasa dan pekerja dan memproklamirkan diri sebagai Wanita Keadilan Korea. 

Dia ialah presiden Persatuan Pekerja Wanita, Gelombang Hak Asasi Wanita Korea dan ketua yayasan Solidariti Pekerja dengan Hak, membuktikan daya tarikannya sebagai ketua wanita berkuasa yang tidak berhenti untuk melindungi yang lemah. 

Sebagai seorang peguam hak buruh semasa dan YouTuber popular, Oh Seung Sook tidak berminat dengan pihak berkuasa, tetapi berkat bantuan "Queen Maker" Hwang Do Hee, dia berazam untuk menjadi datuk bandar Seoul.

Info drama

Drama: Queenmaker

Country: South Korea

Episodes: 12

Airs: Apr 14, 2023

Airs On: Friday

Original Network: Netflix

Duration: 60 min.

Content Rating: 15+ - Teens 15 or older

Native Title: 퀸 메이커

Also Known As: W: The City of Women Who Never Die , Kwin Meikeo , W: Jukji Anhneun Yeojadeuleui Dosi , W: 죽지 않는 여자들의 도시 , 퀸메이커 , Queen Maker

Director: Oh Jin Suk

Screenwriter: Moon Ji Young

Genres: Business, Drama, Political


Berikut merupakan senarai watak dan pelakon yang terlibat dalam drama queenmaker ini. Antaranya adalah

  • Kim Hee Ae sebagai Hwang Do Hee
  • Moon So Ri sebagai Oh Seung Sook
  • Ryu Soo Young sebagai Baek Jae Min
  • Seo Yi Sook sebagai Son Young Shim
  • Ok Ja Yeon sebagai Guk Ji Yeon
  • Hyun Bong Sik sebagai Kang Moon Bok
  • Shim Young Eun sebagai Kim Cho Rong
  • Kim Ho Jung sebagai Lee Cha Seon
  • Jo Hye Won sebagai On Sil
  • Kim Hak Seon sebagai Sa Jae Gon
  • Kim Sun Young 
  • Lee Chae Won sebagai Rinjo
  • Park Sang Hoon sebagai 
  • Kang Hyun Woo
  • Kim Ye Won sebagai Ji Ni
  • Seo Eun Ah sebagai Sun Young

Review Queenmaker


Sedikit review mengenai drama queenmaker ini adalah Sungguh hebat kuasa yang ditunjukkan dalam politik luar. Ya, ia hodoh dan anda mungkin mahu mencecahnya. Selalunya cukup dan banyak. Tetapi ia juga mempunyai hati di tempat yang betul. Berulang kali. Berurusan dengan politik mungkin membuat anda meragui maksud dan tujuan demokrasi. 

Tetapi ia tidak akan menjadi lebih baik tanpa wira-wira yang berani itu sanggup berdiri untuk dunia yang lebih baik. Seseorang kadangkala mungkin hilang kepercayaan pada sesuatu seperti gen demokratik pada manusia. Tetapi seseorang sentiasa boleh berharap dan takut. Permainan hanya tamat apabila tamat. Pilihan raya belum selesai sehingga undi semua dikira.


Wanita hebat. Di kedua-dua belah bahagian hadapan. Dan lelaki? oh baiklah. Dan sebagainya. (Dan jika ramai orang mengadu tentang Lee Geung-young kerana skandalnya, dia sekurang-kurangnya lebih suka memilih peranan lelaki yang mencabar, di mana seseorang boleh menganggapnya menjijikkan...)

Nah, saya menganggap perkara persaudaraan adalah mesej penting untuk saya dalam cerita ini. Ya, ada wanita yang kuat dan cekap, yang, menentang naluri wanita yang lebih baik, berpegang pada struktur dan adat lama - selepas puak Jaebol. 

Namun ada juga wanita yang cekap, bermotivasi, cerdik, setia kepada cita-cita yang lebih tinggi, yang berkongsi cita-cita tersebut dengan orang lain dan berjalan beriringan. Walaupun digoda dan digoda mereka masih merasakan apa yang betul dan salah dan bertindak atasnya apabila ragu-ragu. 
Menggunakan dan menyalahgunakan (penuntut yang boleh ditukar ganti) untuk keuntungan peribadi berbanding penghargaan dan pengiktirafan (saudara dan saudari) adalah sangat sensitif dibandingkan di sini sebagai strategi HR dan gaya pengurusan biasa.

Dengan 11 episod (sahaja), Netflix menyelinap melalui cerita dengan agak cepat - hanya perkara yang paling perlu tentang protagonis diberikan. Walau bagaimanapun, terutamanya pelakon tidak membiarkan cerita itu melepasi anda. Pujian kepada (khususnya dalam kes ini) hati dan jiwa para Ahjumma dan penceritaan yang, sambil mengendali landskap politik dengan ketara kerana ketatnya, namun menyebarkan campuran kompleks motif, harapan dan ketakutan dengan cara yang disusun dengan baik.

Adakah pengakhiran membenarkan cara? Soalan lama ini nampaknya tidak pernah berumur. "Queenmaker" membuat anda berfikir, tetapi juga sering membuat anda sangat jengkel tentang keadaan. KDrama membuat anda marah, melemahkan semangat, namun: pada masa yang sama ia memberi harapan. Wanita yang kuat, cerita yang kuat, dunia yang cukup hodoh di mana, bagaimanapun, sekali lagi setiap individu menyumbang kepada fakta bahawa ia boleh menjadi satu cara atau yang lain...

Jelas sekali saya akan mengesyorkannya - jika anda berada dalam mood untuk sesuatu seperti itu. Dan: jelas tiada Idola dan tiada Kisah Cinta yang terlibat. Orang mungkin mati, tetapi ia bukan cerita jenayah. Ia tidak lucu juga. Walau bagaimanapun, saya akan katakan, anda harus menyemaknya dan biarkan diri anda terganggu dan terinspirasi oleh politik di sebalik tabir.

Post a Comment

Previous Post Next Post